Jak zwiększyliśmy efektywność szkoleń językowych? Analiza.
Badanie efektywności szkoleń językowych.
Od kiedy, jako pierwsza i jedyna firma szkoleniowa w Polsce, w roku 2018 wprowadziliśmy do naszej oferty szkolenia z języka angielskiego w formie blended learning z wykorzystaniem aplikacji eTutor, ciekawiło nas, jak ta zmiana sposobu nauczania wpłynie na efektywność uczenia się. Pisząc efektywność, mamy na myśli szybkość postępów w nauce naszych kursantów.
Od wdrożenia nowej formy zajęć przeszkoliliśmy już tylu słuchaczy oraz mamy zebraną wystarczającą ilość materiału, aby przeprowadzić analizę pokazującą, czy szkolenia z języka angielskiego w naszej firmie prowadzone metodą Blended learning, są bardziej lub mniej efektywne od kursów klasycznych.
Kursy klasyczne vs blended learning.
Na początek, krótkie wyjaśnienie, czym w TEACHERSteam różni się nauczanie klasyczne od nauczania metodą blended learning.
Kursy klasyczne
Prowadzone są w klasycznym modelu, gdzie lektor stanowi główne źródło wiedzy, którą przekazuje na zajęciach wspierając się materiałami własnymi lub podręcznikiem. Przykładowy przebieg zajęć oparty jest o zasadę 3xP, czyli: prezentacja, praktyka, produkcja.
W fazie, prezentacji, lektor przedstawia nowy materiał, wprowadza nowe zagadnienia gramatyczne oraz leksykalne. Na etapie praktyki, słuchacze, wykorzystują z pomocą lektora nowo poznaną wiedzę w różnego rodzaju ćwiczeniach. Ostatni etap to produkcja, gdzie już bez pomocy lektora słuchacze tworzą (produkują) samodzielnie wypowiedzi ustne lub pisemne w oparciu o zdobytą podczas zajęć wiedzę.
Kursy blended learning
Prowadzone są w oparciu o metodę odwróconej lekcji, która polega na zamianie tradycyjnej kolejności prowadzenia zajęć. Kursant w pierwszej kolejności samodzielnie kształci receptywne sprawności językowe na platformie e-learningowej, na której sam przyswaja słownictwo, struktury gramatyczne, ćwiczy wymowę, rozumienie tekstów czytanych oraz rozumienie ze słuchu. Dopiero po takim przygotowaniu, bierze udział w zajęciach z lektorem. Lekcje poświęcone są w 100% na ćwiczenie komunikacji ustnej. Kursanci pracują nad pewnością, poprawnością i płynnością wypowiedzi oraz utrwalają przyswojoną wcześniej wiedzę.
Jak widać, te dwie metody prowadzenia zajęć znacząco różnią się od siebie, pod kątem roli lektora, kursantów i podręcznika, co można podsumować w poniższej tabeli:
Kurs klasyczny | Kurs Blended Learning | |
---|---|---|
Lektor |
Dzieli czas zajęć pomiędzy konwersacje i naukę pozostałych umiejętności językowych, takich jak czytanie i pisanie. | Skupia się na konwersacjach, utrwalaniu poznanego materiału gramatyczno- leksykalnego, wyjaśnia wątpliwości i poprawia błędy w mówieniu. |
Kursanci |
Poznają słownictwo i gramatykę wprowadzane przez lektora. Oczekuje się, że wszyscy nauczą się ich w jednakowym tempie i wykorzystają na zajęciach. | Samodzielnie pracują nad zadaną przez lektora lekcją na platformie e-learningowej, a w zajęciach uczestniczą już wyposażeni w wiedzę niezbędną do efektywnej komunikacji. |
Podręcznik / materiały własne |
Systematyzują wiedzę oraz dostarczają gotowy materiał dydaktyczny, który jest przedstawiony w sposób zorganizowany. Jednak, tematyka i treści są mocno ograniczone. | Nie są potrzebne, ponieważ technologia i sztuczna inteligencja zapewniają skuteczną naukę i interakcję nie tylko przez teksty, nagrania i filmy, ale także przez natychmiastowe informacje zwrotne, korektę błędów oraz angażujące ćwiczenia czy gry językowe. |
Wybór grupy badawczej.
Pierwszym etapem analizy było wybranie grupy badawczej. W tym celu wyselekcjonowaliśmy 200 kursantów i kursantek biorących udział w kursach języka angielskiego w naszej firmie. Grupę te podzieliliśmy na dwie podgrupy:
100
kursantów uczestniczących
w szkoleniach
klasycznych
100
kursantów uczestniczących
w szkoleniach blended learning
Przed selekcją dookreśliliśmy główne kryteria doboru grupy badawczej, którymi kierowaliśmy się podczas wyboru. Zdecydowaliśmy, że kursanci biorący udział w badaniu:
Określenie metodyki badania.
Na początku i na końcu kursu każdy uczestnik wziął udział w teście sprawdzającym jego aktualny poziom znajomości języka angielskiego. Test miał formę pisemną i ustną. Oczywiście w trakcie trwania szkolenia kursanci też brali udział w testach cząstkowych.
Dla celów badania, każdy z poziomów językowych określonych przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, w skrócie ESOKJ, podzieliliśmy dodatkowo na trzy podpoziomy, które stosujemy w naszej firmie.
Przykładowo:
Poziom A1, jak i każdy inny rozbiliśmy na trzy podpoziomy, czyli poziom: A1, A1.1, A1.2 oraz A 1.3.
Dokonaliśmy tego, aby w trakcie trwania semestrów móc wykazywać „mikro progres” słuchaczy w ramach jednego poziomu. Ma to wspierać motywację słuchaczy do nauki. Ponieważ, jak wiadomo, przechodzenie z poziomu na poziom to długi proces, dlatego dzielenie go na mniejsze etapy wpływa pozytywnie na motywację oraz pokazuje postępy, w krótszych okresach.
Każdemu kursantowi, biorącemu udział w badaniu zostały przyznane punkty, adekwatne do postępu jaki uzyskał po zrealizowaniu założonych 80 godzin zajęć. Zgodnie z przyjętą metodyką wzrost poziomu o jeden, czyli na przykład: przejście z poziomu A1 na A2, jest równe 3pkt. Natomiast, każdy podpoziom, to 1 punkt, czyli przejście z A1.1. na A.1.2 to dodatkowy punkt.
Analiza.
Po ustaleniu końcowego poziomu uczestników szkoleń z naszej grupy badawczej, zgodnie z ustaloną metodyką i założeniami, dokonaliśmy szczegółowej analizy.
Pokazuje ona, że po zrealizowaniu przez grupę badawczą 80 lekcji, przy systematyczności dwa razy w tygodniu, po 60 minut każda, przerobieniu minimum 80 lekcji w aplikacji do nauki (w przypadku zajęć blended learning), oraz uzyskaniu średniej frekwencji powyżej 90%, postęp uczestników szkoleń w przyjętej punktacji wyniósł:
Kursy klasyczne
Średnio
Kursy Blended Learning
Średnio
Co wskazuje, że przy zrealizowaniu takiej samej liczby zajęć i uzyskaniu zbliżonej frekwencji uczestnicy szkoleń blended learning odnotowują średnio dwukrotnie wyższy postęp w nauczaniu, niż uczestnicy zajęć klasycznych.
Z przeprowadzonej analizy wynika że, aby podnieść umiejętności językowe o jeden poziom zaawansowania, uczestnik szkolenia potrzebuje średnio osiem miesięcy nauki metodą blended learning oraz średnio 17 miesięcy metodą klasyczną.
Efektywność mierzona w punktach jako postęp w nauce.
Czas nauki potrzebny, aby przejść o poziom wyżej wyrażony w miesiącach.
Efektywność mierzona w punktach jako postęp w nauce.
Punkty
Czas nauki potrzebny, aby przejść o poziom wyżej wyrażony w miesiącach.
Miesiące
Wnioski.
Biorąc pod uwagę efektywność rozumianą jako podnoszenie kompetencji językowych w ujęciu przechodzenia na wyższy poziom zaawansowania językowego w czasie, wyniki naszej analizy jednoznacznie pokazują, że:
Szkolenia blended learning są znacznie bardziej efektywne niż zajęcia klasyczne.
Wynika to między innymi z faktu, że:
Obecnie rynek szkoleń językowych w Polsce oferuje różne formy czy metodykę prowadzenia szkoleń językowych. Nie istnieje jedna, uniwersalna, magiczna metoda kształcenia, która sprawdzi się w każdym przypadku i dla każdego słuchacza. Nie ma metody, która jak mówią niektóre slogany reklamowe, nauczy nas języka obcego „cztery razy szybciej”, bo pojawia się pytanie: cztery razy szybciej od czego?
Kluczem do sukcesu jest dobre rozpoznanie potrzeb uczestników szkolenia i indywidualny dobór najkorzystniejszej dla nich metody pracy oraz materiałów szkoleniowych.
Co mówią o nas klienci, którzy skorzystali ze szkoleń blended learning?
Od stycznia 2021 po wielu konsultacjach z zespołem TEACHERSteam wprowadziliśmy dla naszej kadry możliwość, zmiany trybu nauki z klasycznej na szkolenia prowadzone metodą blended learning. Z możliwości zmiany skorzystało ponad 90% pracowników. Po tym wdrożeniu nastąpiła znacząca poprawa frekwencji oraz ocen, a przede wszystkim motywacji uczestników do udziału w zajęciach. Jest to atrakcyjna i bardzo skuteczna forma nauki, wykorzystująca nowoczesne technologie, która bardzo odpowiada naszym pracownikom i wspiera ich rozwój.
Od 2020 roku korzystamy z nowatorskiej metody nauczania metodą blended learning, ucząc się języka angielskiego z wykorzystaniem platformy e-learningowej połączonej z nauką z wysoko wykwalifikowanymi lektorami. Taka forma nauki w naszym przypadku bardzo się sprawdza, ponieważ jako firma z obszaru IT lubimy i wspieramy nowe technologie. Nauka języka poprzez zaangażowanie aplikacji jest dla naszych pracowników atrakcyjna i skuteczna.
Sprawdź jak niewiele dzieli cię od utworzenia szkoleń językowych w twojej firmie.
W ciągu jednego dnia roboczego nasz doradca skontaktuje się z Tobą i po 15 minutowej konsultacji przedstawi wstępną wycenę.