Przekonanie zarządu firmy do inwestowania w szkolenia językowe dla pracowników może być skuteczne, jeśli przedstawi się konkretne korzyści, jakie przyniesie to firmie. W miarę jak świat staje się coraz bardziej zglobalizowany, firmy rozszerzają swoją działalność o nowe rynki na całym świecie. Ta ekspansja doprowadziła do zapotrzebowania na wielojęzycznych pracowników, którzy mogą komunikować się z klientami i partnerami w różnych językach. Jednak nie wszyscy pracownicy przychodzą z niezbędnymi umiejętnościami językowymi. W tym miejscu z pomocą przychodzą szkolenia językowe w miejscu pracy.

Skuteczna komunikacja jest kluczowa w każdym miejscu pracy. Jednakże, gdy chodzi o firmy globalne, staje się ona jeszcze bardziej krytyczna. Bariery językowe mogą powodować nieporozumienia, zmniejszać produktywność, a nawet prowadzić do strat w prowadzeniu działalności. Szkolenia językowe pomagają pracownikom pokonać te bariery i skutecznie komunikować się z klientami i partnerami.

Co więcej, szkolenia językowe są świetną inwestycją nie tylko w firmach międzynarodowych. Firmy, które działają lokalnie również korzystają ze szkoleń językowych. W dzisiejszym zróżnicowanym środowisku pracy pracownicy mogą mówić różnymi językami lub pochodzić z różnych środowisk kulturowych. Czego w Polsce szczególnie doświadczyliśmy w przeciągu ostatnich lat. Dlatego szkolenia językowe pomagają zniwelować te różnice kulturowe i promować bardziej zintegrowane miejsce pracy.

W jaki sposób przekonać zarząd firmy do inwestycji w szkolenia językowe w miejscu pracy? Poniżej przedstawiam kilka argumentów, które można wykorzystać w rozmowie z zarządem:

Konkurencyjność na rynku

W dzisiejszych czasach coraz więcej firm działa na rynku globalnym, gdzie znajomość języków obcych jest niezbędna. Posiadanie pracowników, którzy mówią w wielu językach, może znacznie zwiększyć konkurencyjność firmy i ułatwić nawiązywanie kontaktów biznesowych. Jeśli firma ma klientów zagranicznych lub pracuje z kontrahentami z innych krajów, to posiadanie pracowników, którzy mówią ich językiem, może znacznie ułatwić i poprawić komunikację oraz zwiększyć zadowolenie klientów.

Zwrot z inwestycji

Wiadomo, że jeśli firma inwestuje w pracowników to oczekuje zwrotu z tej inwestycji. W związku z tym, żeby wiedzieć czy rozwój językowy pracowników przebiega prawidłowo, a sami uczestnicy szkoleń faktycznie podnoszą swoje kwalifikacje, potrzebny jest stały monitoring takich szkoleń oraz cykliczne raportowanie przebiegu nauki. Mając raporty podsumowujące kolejne etapy szkolenia, łatwo jest sprawdzić, czy pieniądze są słusznie inwestowane, a także czy pracownicy w pełni korzystają ze szkoleń, regularnie uczęszczają na zajęcia i podnoszą swoje umiejętności. Po dokonaniu analizy tych raportów można podjąć decyzję o dalszym finansowaniu lub współfinansowaniu szkoleń.

Współfinansowanie jako motywacja do rozwoju

Kursy językowe dla pracowników mogą być finansowane w pełni przez firmę, lub współfinansowane. Najczęstszą formą współfinansowania  jest dopłata do szkoleń w stosunku 20/80. Oznacza to, że 20 % wartości kursu pokrywa pracownik, a za resztę płaci pracodawca. Co to powoduje? Przede wszystkim, większe zaangażowanie pracowników w szkolenia, za które częściowo płacą. W związku z tym, uczestnicy bardziej się starają i częściej uczestniczą w zajęciach, bo to po części ich inwestycja finansowa.

Zwiększenie zaangażowania pracowników

Inwestycja w rozwój pracowników, w tym w szkolenia językowe, pokazuje pracownikom, że firma dba o ich rozwój i zdobywanie przez nich nowych umiejętności. To może przyczynić się do zwiększenia ich zaangażowania i lojalności wobec firmy. Szkolenia językowe mogą pomóc pracownikom w rozwoju ich kwalifikacji, co może prowadzić do awansów i podwyżek, a w konsekwencji  przełoży się na zadowolenie pracowników oraz ich motywację do pracy. Dodatkowo, możliwość udziału w kursach językowych może być traktowana przez pracowników jako dowód docenienia ze strony firmy. Taka inwestycja może zwiększyć zaangażowanie pracowników i ich poczucie, że są oni ważnym elementem firmy.

Nowoczesne formy szkoleń językowych jako oszczędność pieniędzy i czasu

Obecnie na rynku dostępne są szkolenia językowe, które przez to, że są prowadzone w formie zajęć online są dużo tańsze od szkoleń stacjonarnych. Ponadto, taka forma nauki może być realizowana poza godzinami pracy, nawet w weekendy. Dodatkowo, szkolenia językowe, mogą mieć formę kursów blended learning – czyli połączenia nauki z lektorem oraz nauki z wykorzystaniem aplikacji do nauczania języków obcych. To powoduje, że stają się one bardziej atrakcyjne i bardziej motywujące dla kursantów oraz dają szybsze efekty, w krótszym czasie, niż nauka klasycznymi metodami.

Przeczytaj też: Jak zwiększyliśmy efektywność szkoleń językowych?

Zwiększenie sprzedaży

Szkolenia językowe mogą mieć również znaczący wpływ na przychody firmy. Firmy, które inwestują w naukę języków mogą zwiększyć swoją bazę klientów i rozszerzyć swoją działalność biznesową. Posiadanie pracowników, którzy mówią w wielu językach, może znacznie zwiększyć zdolność firmy do dotarcia do nowych rynków zagranicznych. To może prowadzić do zwiększenia sprzedaży, a co za tym idzie zysków. Dodatkowo, szkolenia językowe mogą pomóc firmom w zatrzymaniu obecnych klientów poprzez zapewnienie doskonałej obsługi klienta w ich ojczystym języku. Ponadto, szkolenia językowe mogą umożliwić firmom bardziej efektywną komunikację z partnerami i dostawcami, co może skutkować oszczędnością kosztów dla firmy, a w dłuższej perspektywie prowadzić do zwiększenia zysków.

Zmniejszenie kosztów tłumaczeń

Zatrudnianie tłumaczy lub agencji tłumaczeń, do tłumaczenia korespondencji biznesowej jest obecnie dość kosztowne. Dlatego inwestycja w szkolenia językowe dla pracowników może przyczynić się do optymalizacji kosztów z tym związanych. Posiadanie pracowników, którzy posługują się wieloma językami, może pomóc zmniejszyć koszty związane z przekładaniem tekstów, co może prowadzić do oszczędności w zakresie tłumaczeń dokumentacji i korespondencji biznesowej. Ponadto, w trakcie spotkań z zagranicznymi kontrahentami, zarówno fizycznie, jak i online, nie będzie potrzeby wydawania pieniędzy na tłumacza ustnego, ponieważ firma będzie mogła skorzystać z wiedzy i umiejętności językowych swoich pracowników.

Rozwój nowych produktów i usług

Znajomość języków obcych przez pracowników może pomóc w zrozumieniu potrzeb i preferencji klientów z innych krajów, co może skutkować rozwojem nowych produktów i usług, a to przełoży się bezpośrednio na zwiększenia zysków. Znając języki obce łatwiej jest śledzić w sieci nowe trendy na zagranicznych rynkach oraz identyfikować problemy konsumentów, które mogą stać się pomysłem na nowy biznes. Posiadanie znajomości języka obcego umożliwia także przeprowadzenie badań rynków, pozyskanie informacji o konkurencji, a także analizę opinii klientów i recenzji.

Podsumowanie

Przedstawienie powyższych argumentów w sposób konkretny i oparty na danych może pomóc w przekonaniu zarządu do inwestycji w szkolenia językowe dla pracowników. Dodatkowo, warto zrobić analizę kosztów i korzyści związanych z taką inwestycją oraz przedstawić plan szkoleń oraz metody ich oceny. Szkolenia językowe są krytyczne dla sukcesu firmy w dzisiejszym zglobalizowanym świecie. Inwestując w szkolenia językowe, firmy mogą rozszerzyć swoją działalność na nowe rynki, poprawić zadowolenie klientów i zwiększyć przychody. Dodatkowo, szkolenia językowe mogą zwiększyć pewność siebie pracowników, zadowolenie z pracy i promować kulturę inkluzywności.

Umów się na bezpłatną konsultację, podczas której pomożemy Ci znaleźć argumenty dla organizacji szkoleń w Twojej firmie

Napisz a oddzwonimy

Autor wpisu na blogu - Marcin Walencik

Marcin Walencik

Magister filologii angielskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz absolwent Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych. Od roku 2000 w swojej karierze zdobywał doświadczenie pracując w wielu szkołach językowych w Polsce i w Wielkiej Brytanii jako lektor oraz Senior Teacher. Pracował między innymi w Globe English Centre Ltd. w Exeter, a także w Global London College i Oxford House w Londynie. Od 2018 jest również wykładowcą na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Czytaj więcej...