Zgodnie z raportem „Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2022 roku” przygotowanym przez firmę Sedlak & Sedlak wiosną 2022 roku, okazuje się, że na pierwszym miejscu wśród najczęściej udzielanych benefitów znalazły się szkolenia zawodowe. Aż 97% firm deklaruje, że pracownicy mogą z nich korzystać. Dane w raporcie pochodzą z 682 organizacji, gdzie większość z nich prowadzi działalność produkcyjną (60%) oraz zatrudnia od 201 do 1000 osób (43%).

Na bazie wyników z tego raportu można wnioskować, że inwestycja w wiedzę jest największym obecnie benefitem oferowanym pracownikom. No, właśnie. Jest to benefit, który należy traktować jako inwestycję, a nie koszt. Wygrywa nawet z owocowymi czwartkami.

W związku z powyższym, poniżej przedstawiam kilka powodów, dla których warto rozważyć organizację kursów językowych dla pracowników Twojej firmy. Pisząc o kursach językowych nie mam na myśli jedynie kursów klasycznych, ale też branżowe, blended learning, webinaria oraz warsztaty językowe, a także inne formy kształcenie, których celem jest nauka języka.

Oto kilka korzyści wdrożenia rozwoju językowego pracowników w Twojej firmie:

Pozytywny wpływ szkoleń językowych na wizerunek pracodawcy

Przede wszystkim, rzeczą chyba najistotniejszą jest fakt, że zapewnienie pracownikom dostępu do nauki w zakresie języków obcych z pewnością wpłynie pozytywnie na wizerunek Twojej firmy oraz zachęci potencjalnych kandydatów do podjęcia z Tobą współpracy. Dobrze pracuje się w organizacji, która dba o rozwój pracowników, co oznacza, że nie boi się inwestycji w wiedzę, widząc, w niej potencjał, a nie zagrożenie, tak jak w popularnym dialogu:

szkolenia językowe dla pracowników - co jeśli ich nie wprowadzimy?

Szkolenia językowe to motywacja dla pracowników

Raczej ciężko znaleźć osobę, która nie chciałaby się rozwijać. W związku z tym, jeśli organizujesz szkolenia językowe i dajesz możliwość takiego rozwoju oraz podnoszenia swoich umiejętności w obrębie firmy, to możesz w ten sposób znakomicie motywować pracowników do działania i dalszego doskonalenia się. Taka inwestycja to korzyści zarówno dla uczestnika szkolenia, jak i dla przedsiębiorstwa. Dlatego dla pracowników dbających o swój rozwój osobisty nauka nowego języka może stać się ciekawym wyzwaniem, być ogromnym źródłem satysfakcji oraz pozwala wyrównać różnice językowe pomiędzy poszczególnymi pracownikami.

Skuteczna komunikacja w języku obcym

Oczywistą zaletą rozwijania umiejętności językowych Twoich pracowników jest fakt, że zwiększenie zdolności komunikacyjnych w językach obcych ułatwia im współpracę z zagranicznymi klientami, partnerami biznesowymi oraz pracownikami obcojęzycznymi wewnątrz Twojej firmy. Szkolenia wspierają też samodzielność oraz niezależność w kontaktach z klientami i partnerami biznesowymi z różnych krajów. Pracownicy znający język obcy nie boją się konfrontacji z korespondencją czy rozmowami w języku obcym. Znając słownictwo branżowe, czują się pewniej w rozmowach biznesowych i wiedzą, że mogą swobodnie formułować swoje wypowiedzi, nie bojąc się bycia niezrozumianym przez drugą stronę.

Otwarcie na międzynarodowe projekty

Pracownicy posiadający odpowiednie kwalifikacje językowe mogą również rozwijać siebie i Twoją firmę biorąc udział w projektach międzynarodowych, które realnie wpływają na rozwój organizacji i pozwalają dokonać ekspansji poza granice kraju. Uczestnictwo w międzynarodowych projektach jest okazją do kształtowania postaw przedsiębiorczych, prospołecznych oraz rozwijania kompetencji interpersonalnych. Pozwalają one lepiej zarządzać sobą, skuteczniej radzić sobie w biznesie oraz pełniej uczestniczyć w życiu Twojej firmy.

Employer branding

Posiadanie pracowników znających wiele języków obcych jest postrzegane jako ogromny atut i znacząco podniesie prestiż Twojej firmy. Delegując pracownika na dodatkowe szkolenia językowe, Twoja firma zyskuje renomę instytucji, która dba o rozwój zespołu i w której warto pracować. Budowanie pozytywnego wizerunku, dbanie o employer branding i kulturę inkluzywności jest obecnie bardzo ważne. Pozwoli to przyciągnąć do Twojej organizacji nowych fachowców i ekspertów, a także inwestorów. Dzięki temu rozwój Twojego przedsiębiorstwa może być znacznie szybszy.

Rozwój umysłowy pracowników

Nauka języka obcego znakomicie poprawia koncentrację i pamięć, dzięki regularnemu wykonywaniu rożnego rodzaju ćwiczeń językowych uruchamiających pracę obu półkul mózgu. Już samo słuchanie języka obcego oraz powtarzanie nowych słówek skutecznie aktywizuje mózg. Uczenie się nowego języka, a także stałe doskonalenie się w nim, pomaga w tworzeniu nowych połączeń neuronowych. Te z kolei sprawiają, że ludzki mózg pożytkuje znacznie mniej energii na przetwarzanie informacji. Dzięki temu Twój pracownik, regularnie rozwijający swoje umiejętności językowe pracuje zdecydowanie wydajniej.

Team building

Udział pracowników w szkoleniach językowych znakomicie wspiera budowanie zespołu i jest także świetną okazją do integracji. Kolektywne zdobywanie wiedzy zacieśnia więzi pomiędzy uczestnikami oraz zachęca do wzajemnego motywowania się i wspierania. Lekcje języka obcego są też świetną okazją do bliższego poznania kolegów z zespołu. Podczas zajęć rozmawia się o wielu tematach, które mogą dostarczać cennej wiedzy i przydać się w budowaniu relacji między uczestnikami. W trakcie lekcji można dowiedzieć się na przykład jakie jest hobby uczestników kursu, co lubią, jak spędzają wolny czas, gdzie jeżdżą na wakacje etc.

Podsumowując, pracownik, który zna języki obce, będzie ogromnym wsparciem dla Twojej firmy, przyczyni się do jej rozwoju i będzie jej wizytówką. W związku z tym, organizacja szkoleń językowych w firmie jest znakomitym pomysłem i typowym rozwiązaniem win – win, które przyniesie korzyści zarówno Twojej firmie, jak i jej pracownikom. Tego typu inwestycja na pewno wniesie wiele dobrego w życie firmy i jej prężny rozwój. Powinno się jednak uważać, aby przyznając przywilej udziału w szkoleniu nie naruszyć zasady równości w zatrudnieniu i takiego samego dostępu do zdobywania wiedzy oraz finansowania lub współfinansowania nauki dla wszystkich zatrudnionych.

porozmawiajmy o szkoleniach językowych

w twojej firmie

Napisz a oddzwonimy

Autor wpisu na blogu - Marcin Walencik

Marcin Walencik

Magister filologii angielskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz absolwent Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych. Od roku 2000 w swojej karierze zdobywał doświadczenie pracując w wielu szkołach językowych w Polsce i w Wielkiej Brytanii jako lektor oraz Senior Teacher. Pracował między innymi w Globe English Centre Ltd. w Exeter, a także w Global London College i Oxford House w Londynie. Od 2018 jest również wykładowcą na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Czytaj więcej...